Journaling: En Guide af Laura Aurora

Denne guide er skrevet af en fantastisk kvinde som har specialiseret sig i at finde kvinders højeste potentiale og hjælpe dem til at shine i alle aspekter af deres liv. Hun hedder Laura Aurora og er blandt mange andre ting coach og numerolog, og så anvender hun dagligt Journaling i hendes egen praksis.

Tag godt imod hendes fantastiske guide til at komme godt i gang med en livsforvandlende journalingpraksis! 

Hvad er journaling?
Journaling er en intentionel skrivningspraksis - altså en praksis, hvor du skriver ting ned, der har en mening bag. Det er derfor langt mere end ”bare at skrive dagbog”. Der findes desværre ikke et godt dansk ord for det, derfor bruger vi den engelske betegnelse ”journaling” eller ”at journale”.

Når du skriver journal, så undersøger du, hvem du egentlig er. Du sætter tid af til at gå på udforskning i dig, dit sind og din sjæl. Din journaling praksis kan være præcis, som du selv mener, den er bedst. Der findes ingen regler eller systemer, du skal opfylde for at have en ”rigtig” praksisk. Det, der føles rigtigt for dig, er det rigtige for dig. Du skal lytte til din intuition og mærke efter, hvad du har brug for.

Sådan kommer du i gang med journaling
Det kan være lidt overvældende at komme i gang med at skrive journal, hvis du er helt ny i det. Det jeg altid anbefaler til dem, der er helt nye i journalingens verden er, at starte deres praksis med disse tre daglige spørgsmål:


1. Hvordan har jeg det i dag?
2. Hvad er jeg taknemlig for i dag – og hvorfor? (Mindst 3 ting)
3. Hvem/hvad skal jeg tilgive i dag?


Det kan tage dig alt fra 5 minutter til en time, og det er helt op til dig, hvor længe du vil bruge på det. Der er ingen rigtig eller forkert tidsramme, ligesom der er ikke er noget tidspunkt, der er rigtigt eller forkert at skrive på. Eksperimenter, hvad der virker for dig – er du til journaling om morgenen? Midt på dagen? Om aftenen inden sengetid? Eller flere gange? Din praksis, dine regler!

En anden metode jeg altid anbefaler til nye journaling-skribenter er, at bruge din journal som en tankeskraldespand. Altså et sted, hvor du skriver alle dine tanker ned. De skal ikke hænge sammen. De skal ikke give mening. Formålet med tankeskraldespanden er, at dit hovedet kan blive fri fra alle de tanker, der kører rundt, og det kan være svært at finde hoved eller hale i.

Tankeskraldespanden er en metode, der er enormt effektiv imod tankemylder.
I starten kan det være en hjælp at sætte tid på, hvor længe du vil skrive, fordi det holder din utålmodighed (dit ego) i skak, når det ved, du skriver i X antal minutter.

Det kan du altid prøve dig frem med og se, hvad der virker for dig.


Tema: Find glæden
- Hvad gør dig glad?
- Hvordan kan du få mere glæde i din hverdag?
- Hvad elsker du at gøre?
- Hvornår har jeg sidst grint så meget, at jeg fik ondt i maven?
Tema: Spot frygten
- Hvornår gjorde du sidst noget for første gang?
- Hvor mærker du frygt i din hverdag?
- Hvilket råd vil du give dig selv, når du møder din frygt?
- Hvad er gaven i det, du frygter?

Tema: Lær dig selv bedre at kende

- 100 facts om dig selv
- Hvem er du?
- Hvem lades du som om, du er?
- Hvem vil du gerne være?

Tema: Find din passion

- Hvad kunne du bedst lide at lave, da du voksede op?
- Hvad ville du være, når du blev voksen?
- Hvad holder du så meget af at lave, at du glemmer tid og sted?
- Hvad ville du gøre, hvis du ikke havde nogen frygt?
- Hvad ville du gøre, hvis du havde garanti for, det ville lykkes?
- Hvad ville du gøre, hvis penge ikke var en udfordring?